اسید کلریدریکچیست؟

از اسید کلریدریک نیز در تولید باتری ، لامپهای فتفلاش و آتش بازی استفاده می شود. حتی برای پردازش قند و تهیه ژلاتین نیز استفاده می شود. اسید کلریدریک مانند ترکیب کلر ، کلرید سدیم یکی دیگر از مواد شیمیایی است که از طرق مختلفی فوق العاده مفید است.

 

برخلاف کلرید سدیم ، اسید کلریدریک کار آسانی نیست و اقدامات احتیاطی باید حتماً انجام شود! این اسید بوی تیز و تحریک کننده دارد و بسیار خورنده است به این معنی که بیشتر چیزهایی را که لمس می کند صدمه می زند. شاید تعجب کنید که چگونه می توان چنین مایع واکنش پذیر را بدون خراب کردن ظرف آن ذخیره کرد. ظروف فلزی برای اسید کلریدریک مناسب است ، اما ظروف پلاستیکی مانند پلاستیک ساخته شده از PVC (پلی وینیل کلرید) خوب نخواهند بود.

موارد مهم و کاربردهای اسید کلریدریک

اسید کلریدریک / اسید موریاتیک یک ترکیب شیمیایی بسیار خورنده است و دارای چندین کاربرد است. در اینجا چند کاربرد اسید کلریدریک وجود دارد:

1. برای تولید ترکیبات آلی

اسید کلریدریک دارای چندین کاربرد صنعتی است و یکی از این کاربردها در تولید ترکیبات آلی مانند دی کلرواتان و وینیل کلرید برای PVC است. همچنین در تولید سایر ترکیبات آلی مانند بیسفنول A نیز مورد استفاده قرار می گیرد که در محصولات دارویی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 2. برای تولید ترکیبات معدنی

اسید کلریدریک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ، تولید ترکیبات معدنی مانند مواد شیمیایی تصفیه آب مانند کلرید پلی آلومینیوم (PAC) و کلرید آهن (III) است که به عنوان عوامل انعقادی و ه سازی در تولید آب آشامیدنی ، تصفیه فاضلاب و تولید کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد. .

3. برای از بین بردن لکه های فلزی

حذف لکه های فلزی

اگرچه اسید کلریدریک بسیار خورنده است ، اما برای از بین بردن لکه ها از فلزات استفاده می شود. اسید کلریدریک می تواند آهن ، مس ، برنج و سایر فلزات را تمیز کند. اما باید با افزودن 9 قسمت آب به 1 قسمت اسید آن را رقیق کرد. نباید از آن به طور مستقیم بر روی فلزات استفاده کرد زیرا ماده تمیز کننده ای بسیار قدرتمند است.

4- برای تمیز کردن استخرها

اگرچه استخرها را می توان با مواد شوینده و اسکراب های معمولی تمیز کرد ، اما حذف برخی لکه ها که بین کاشی ها چسبیده اند ، کار ساده ای نیست. در این حالت ، اسید کلریدریک مفید است. در اینجا نیز باید 10 قسمت آب را به 1 قسمت اسید کلریدریک اضافه کنید تا یک محلول برای تمیز کردن استخر تهیه شود.

5- برای هضم غذاها

اسید کلریدریک در معده بدن انسان نیز وجود دارد که به هضم غذاها کمک می کند. محتویات معده را اسیدی می کند.

6- برای خنثی سازی و کنترل pH

اسید کلریدریک برای تنظیم اسیدیته (pH) محلول ها استفاده می شود. برای کنترل pH محصولات دارویی ، غذاها و آب آشامیدنی استفاده می شود. همچنین اسید کلریدریک برای خنثی کردن جریان های زباله (حاوی مواد قلیایی) نیز استفاده می شود.

7. برای تولید نفت

 اسید کلریدریک در فرآیند تولید روغن استفاده می شود. هنگامی که اسید کلریدریک به داخل سنگ تزریق می شود ، یک ساختار منافذ بزرگ تشکیل می دهد ، که باعث تحریک تولید روغن می شود.



وبلاگ شرکت پترو کیمیای آکام اسید ,کلریدریک ,استفاده ,تولید ,کلرید ,تمیز ,اسید کلریدریک ,استفاده قرار ,تولید ترکیبات ,مورد استفاده ,برای تولید ,اسید کلریدریک بسیار ,تولید ت? منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

LOST FILE مشاوره تحصیلی سه سوته خرید کن تحویل بگیر موسسه گنجینه سرزمین پارس شبنم وبلاگ صامت روز دوم